הפרעת קשב וריכוז במבוגרים

תסמינים ושכיחות

הפרעת קשב וריכוז (ADHD), המאופיינת במוסחות, אי סדר כרוני, ניהול זמן לקוי, חוסר מנוחה, התנהגות אימפולסיבית ודיבור מופרז, משפיעה על כ-1% מהמבוגרים הצעירים בארצות הברית. מחקר שפורסם ב-JAMA Open Network בנובמבר 2019 גילה כי שיעור המבוגרים המאובחנים עם ADHD יותר מהכפיל את עצמו בעשור האחרון, מ-0.43% ב-2007 ל-0.96% ב-2016, וכיום ההערכה היא שבין 3% ל-4% מהמבוגרים סובלים מההפרעה.

אומנם הפרעת קשב וריכוז מוגדרת כהפרעה שמתחילה לפני גיל 12, אך רבים מהסובלים ממנה כילדים חווים תסמינים גם בבגרות. העלייה במספר האבחונים נובעת מהגברת המודעות אצל רופאים ומטופלים יחד.

סנריו שכיח הוא הורים המאובחנים בהפרעת קשב וריכוז  זמן קצר לאחר שילדיהם מאובחנים. הורים רבים עשויים להבין את תסמיני ההפרעה  רק במהלך הערכת ילדיהם, ואז להתחיל לחשוב על הקשיים שלהם בבית הספר, בעבודה ובתחומים אחרים.

אבחון הפרעת קשב וריכוז

אין מבחן יחיד לאבחון הפרעת קשב וריכוז והרבה בעיות נוספות כמו הפרעות שינה, חרדה, דיכאון וסוגים מסוימים של ליקויי למידה עשויות לגרום לתסמינים הדומים לאלה של  הפרעת קשב וריכוז. האבחון מתבצע על ידי נוירולוג או פסיכיאטר מומחה לאחר הערכה מעמיקה, שכן אין מבחן יחיד המאתר את ההפרעה באופן חד משמעי.

הטיפולים

הפרעת קשב וריכוז  נחשבת להפרעה במערכות הדופמין והנוראדרנלין במוח. שני נוירוטרנסמיטורים אלו מעורבים בלמידה, זיכרון עבודה, ערנות, מוטיבציה ותשומת לב. לכן, תרופות שמעלות את רמות הדופמין והנוראדרנלין, כמו קונצרטה וריטלין, מסייעות בטיפול בתסמינים ויעילות עבור מבוגרים וילדים.

אף על פי שרבים מוצאים את התרופות כיעילות, ניתן לטפל בהפרעה גם ללא תרופות. למניעת הסחות דעת, מומלץ לפתח שגרות שינה מרגיעות, להשתמש במדיטציה מיינדפולנס, ולארגן את סביבת העבודה והבית. פעילות גופנית וטיפול במצבים נלווים כמו הפרעות שינה יכולים לשפר את התלונות של הסובלים מהפרעת קשב וריכוז.

הערכה, איבחון נכון וטיפול מקיף יכולים לשפר באופן משמעותי את איכות החיים, גם בגיל מבוגר.

Scroll to Top
Open chat
איך אנחנו יכולים לעזור?